Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Všetkým známy vitamín je najlepším prostriedkom proti podráždeniu a nervozite.

Všetkým známy vitamín je najlepším prostriedkom proti podráždeniu a nervozite.
Všetkým známy vitamín je najlepším prostriedkom proti podráždeniu a nervozite. Foto: www.gettyimages.com

Trápia vás úzkostné myšlienky a nespavosť, pri večeri ste zbytočne zvýšili hlas na potomka, ste preťažení a podráždení kvôli blázinci v zamestnaní. Príznaky ľudí trpiacich poruchami nervového systému sa môžu rôzniť, liečené sú však spravidla rovnako a bohužiaľ nie vždy úspešne. Pritom má veľa ľudí prostriedok proti podráždenosti a nervozite, proti búšeniu srdca, náhlym zmenám nálad a potiacim sa dlaniam vo svojej domácej lekárničke.

Vitamín C proti nespavosti a podráždeniu.

Brazílski lekári vám teraz ponúkajú možnosť vyskúšať tiež niečo iné, než vo vašej situácii obvykle ponúkané lieky. Na rozdiel od liekov obvyklých však ide o prostriedok lacný a bezpečný. O „celkom obyčajný“ a všetkým dobre známy vitamín C.

Každý vie, že centrálna nervová sústava riadi prácu celého organizmu a pri najmenšom výpadku v jej fungovaní sa začnú prejavovať problémy aj vo funkcii iných orgánov. Brazílski lekári hľadali prostriedok jednoduchý a zároveň účinný. Vychádzali vo svojej práci z toho, že vitamín C uľahčuje vstrebávanie mnohých látok potrebných na plnohodnotnú životnú činnosť človeka.

Podstata experimentu.

Vedci ponúkli 142 ženám účasť v randomizovanom (založenom na náhodnom výbere) experimente s dvojitou kontrolou a využitím placeba. Dobrovoľným účastníčkam potom za pomoci State-Trait Anxiety Inventory (STAI – psychologický test) a Visual Analog Mood Scale (VAMS – štandardizované meranie ôsmich základných typov nálad) kládli otázky smerujúce k zisteniu ich typu osobnosti. Na základe výsledkov boli účastníčky rozdelené do dvoch skupín: 75 percent z nich tvorilo skupinu ľudí s nízkou a miernou mierou nervozity, ostatných 25 percent bolo skupinou osôb „vysoko nervóznych“. Potom všetky účastníčky pokusu dostali 1000 mg vitamínu C alebo placebo a po dvoch hodinách boli znovu podrobené testom.

Výsledky experimentu.

Skonzumovanie vitamínu C nemalo žiadny vplyv na skupinu málo či mierne nervóznych žien, zato však v skupine „vysoko nervóznych“ bolo po konzumácii „céčka“ jasne zrejmé oslabenie podráždenosti. Výskumníci zatiaľ nevedia, ako to funguje, ale nespomenuli smutne známy kortizol ako možnú príčinu.

Vedúci výskumu sa prikláňa k myšlienke, že ustarostený, preťažený mozog je mozog zapálený. Vitamín C dokáže „uhasiť požiar“ spustením mechanizmu obnovujúceho kľudový stav.

S výsledkami výskumu boli brazílski lekári spokojní. Došli k záveru, že „sa im podarilo získať prvý dôkaz rýchleho upokojujúceho efektu kyseliny askorbovej na jednotlivcov s vysokou mierou nervozity“.

Čo si zo záverov brazílskeho experimentu môžeme vziať my?

Aj keď tradičné upokojujúce lieky, ktoré získavame na predpis, zaberajú väčšinou dobre, obmedzujú spravidla mentálnu a fyzickú výkonnosť, zároveň znižujú sexuálny apetít a spôsobujú zvýšenie hmotnosti. Týmito vedľajšími účinkami vám však ešte pridajú pár ďalších závažných dôvodov na obavy o svoje zdravie.

Bolo by skutočne vynikajúce, keby ukľudňujúce preparáty predávané na recept mohli byť nahradené alebo aspoň znížené ich dávkovanie vďaka tak jednoduchému prostriedku proti podráždeniu a nervozite, akým je vitamín C. V každom prípade si môžete s týmto známym a ľudskému zdraviu toľko prospešným vitamínom zaexperimentovať v domácich podmienkach.

Vitamín C bol už dávno dôkladne preskúmaný, jeho užitočnosť pre zdravie človeka bola preukázaná a je úplne nesporná. Vitamín C posilňuje ľudskú imunitu v boji proti infekciám, umožňuje organizmu hladké vstrebávanie železa, je súčasťou zložitého reťazca syntézy kolagénu a v dôsledku toho zárukou zdravia krvného obehu – dobrého stavu ciev, kĺbového a spojivového aparátu.

Ktoré ďalšie vitamíny nám môžu prospieť, ak nervový systém zlyháva? Predovšetkým početné vitamíny skupiny В.

Uveďme napríklad tiamín – vitamín В1. Je súčasťou asi tridsiatich enzýmov, dodáva telu potrebnú energiu, ovplyvňuje srdce a obličky a má na starosti obnovu neurónov. Stimuluje mozgovú činnosť a dokáže utlmiť prílišnú emocionalitu. Neporušená funkcia nervového systému je bez neho nemožná.

Riboflavín – В2 sa podieľa na výstavbe nervových buniek, dôležitý je pre zdravú kožu, oči, srdcovú funkciu aj ďalšie orgány. Ovplyvňuje veľmi významne metabolizmus cukrov, tukov a aminokyselín, teda celkovú energetickú premenu v organizme. Je súčasťou základného bunkového metabolizmu. Jeho nedostatok často spôsobuje pravidelné bolesti hlavy.

Retinol – vitamín А býva niekedy označovaný za vitamín emocionálnej stability. Spomaľuje procesy starnutia buniek, podporuje rast a správny vývoj buniek slizníc a kože, ovplyvňuje krvotvorbu a imunitu. Dôležitú úlohu zohráva v kvalitnom spánku.

Vitamín E – tokoferol. Nedostatok tohto dôležitého antioxidantu sa prejavuje stálou únavou, apatiou, zhoršovaním pamäti, sklonom k výbuchom hnevu a prudkým zmenám nálad. Vitamín E posilňuje detoxikačnú funkciu pečene, priaznivo pôsobí na krvotvorbu, podieľa sa na raste svalového a ďalších telesných tkanív. Uznávaný je pravdepodobný vplyv na zníženie výskytu infarktu a mŕtvice. Zdá sa tiež, že dokáže predísť rozvoju dedičných premien v mozgu.

Vitamín D, kalciferol, pôsobí proti vzniku aterosklerotických zhustkov v cievach, podporuje vstrebávanie vápnika a fosforu. Tento vitamín má skutočne zásadný význam pre ľudské zdravie, okrem iného pre stav nervového systému. Človek ho môže získať vďaka slnečnému žiareniu alebo zo stravy – významné množstvá sú v rybom tuku, ustriciach, masti a vajciach od sliepok chovaných vo voľnom výbehu.

Okrem vitamínov na nervový systém aktívne pôsobí množstvo stopových prvkov – predovšetkým horčík, selén, zinok a mangán. Porozhliadnite sa po prirodzených zdrojoch zdraviu prospešných látok. Niektoré potraviny môžu úplne nahradiť doplnky stravy pomáhajúce s nervozitou a stresom. Okrem vitamínov C, E a vitamínov skupiny B sú totiž bohatými zdrojmi látok ako aminokyselina tryptofán alebo horčík alebo zinok Aby sme telu dodali látky nevyhnutné pre zdravie nervového systému, stačí napríklad hrsť mandlí, ktorá je bohatá na horčík, zinok a vitamíny E a B2. Dary mora vás zásobia zdravie tak potrebnou kyselinou omega 3, jódom a zinkom. Odporúča sa tiež pravidelné pitie zeleného čaju, ktorý je svojim protistresovým účinkom vyhlásený.

Vráťme sa však k hlavnému hrdinovi tohto článku – vitamínu C. Až pocítite nervozitu alebo až budete vedieť, že sa čoskoro ocitnete v situácii, ktorá vás obvykle nervovo veľmi zaťaží, dajte si 1000 mg vitamínu C. Môže to zabrať – a keby náhodou nie, to najhoršie, čo sa stane bude, že si upevníte imunitu.

Zdroj: www.prokondici.cz

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami zo Zivotsdetmi.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Monika Rybárová
Autor Dátum 16. novembra 2023

Som milovníkom dobrých rád a nápadov. Svojimi článkami už roky prispievam redakcii a pomáham ľuďom uľahčiť si každodenný život.

K téme

Zivotsdetmi.sk
Copyright © DG PRO s.r.o., SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.